سعید سمیعی saaid.samiei


سعید سمیعی saaid.samiei
وبلاگی شامل : مقالات مهندسی عمران - ادبیات - جغرافیا- مسائل تاریخی و اجتماعی
طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در الیگودرز(تونل قمرود)

 طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در الیگودرز(تونل قمرود)



با توجه به وجود آب فراوان در رشته كوه زاگرس كه در واقع سرچشمه هاي رودهاي كارون و دز مي باشند ، پس از نافرجام ماندن آبرساني به شهر قم از سد 15 خرداد ، تصميم بر آن گرفته شده كه آب سرچشمه هاي زاگرس از طريق تونلها و كانالهاي عظيم به سد كوچري در گلپايگان و از آنجا به شهرهاي قم و كاشان و اراك انتقال داده شود  ( انشالله كه در مطالعات طرح همه چيز محاسبه شده باشد و با اينكار شاهد تغييرات تحميلي به محيط زيست نگرديم و آب رودخانه هايي كه از اين سرچشمه ها تغذيه مي شوند ، خشك نشود ، همانند مشكلاتي كه هم اكنون شاهد آن هستيم كه بر سر درياچه اروميه آمده و تا 15 سال ديگر بطور كامل خشك مي شود ) .

علي ايحال در احداث تونل قمرود از جديدترين دستگاههاي حفاری تمام مکانیزه تونل بنام  T.B.M استفاده شده است . مجري اين طرح وزارت نيرو و پيمانكار آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) ، وابسته به سپاه پاسداران است . طبق آنچه كه مجري و پيمانكار طرح اعلام نموده اند ؛ با استفاده از روش حفاري تونل با دستگاه T.B.M   رکورد بی سابقه حفاری ماهانه 1000 متر تونل براي نخستین بار در کشور رقم خورده است .

شايان ذكر است این تونل با قطر چهار و نیم متر ، قادر است در هر ثانیه 23 مترمکعب و سالانه حدود 120 میلیون مترمکعب آب را به شهرهای مورد نظر انتقال دهد.

بنا به اظهارات وزير وقت نيرو (پرویز فتاح ) اجرای این طرح بزرگ ملی در کوتاه ترین زمان ممکن، با توجه به مشکلاتی چون دسترسی نداشتن به برق محلی و پوشش مخابراتی ، نبود راههای مواصلاتی مناسب، طولانی بودن فصل سرماي منطقه و نیز مشکلات عدیده زمین شناسی، شگفت زدگی و تحسین متخصصان و کارشناسان خارجی را برانگیخته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: سعید سمیعی ׀ تاریخ: جمعه 13 فروردين 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ، وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی ، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی. خدایا با نام و یاد تو و برای رضای تو ، در این وبلاگ سعی خواهم كرد تا در حد توانم از آنچه در قالب فكر و اندیشه و دانش فنی و .... به من عطا فرموده ای ، به دیگران انتقال دهم . بدون شك ادامه این راه جز با یاری تو میسر نخواهد بود


صفحات مخصوص

وبلاگ های دیگر

<-BlogCustomBlock>

طراح قالب : گروه کامپیوتر